Canonical URL diğer
SEO faktörleri gibi önemli kriterlerden biridir. Farklı alan adları altında bulunan, daha sonra birleştirme sonucu oluşan kopya içerik sorununu çözmek için
rel=”canonical” etiketi kullanılır. Sadece
Google değil, diğer arama motorları için de uygulanması gereken
canonical, otoriter görünmesi istenilen
URL’yi belirtmek için kullanılır.
-----------------------------
Canonical URL Nedir?
Web siteleri kurulduğu andan itibaren sayfa sayısını arttırarak büyümeye devam eder. Ancak büyüme devam ettikçe sayfa içeriklerinin tekrarlanması riski web dünyasında
“Duplicate Content” yani kopya içerik sorununa neden olabilir. Birkaç benzer sayfa içerisinde belirli anahtar kelime sıralaması varsa, arama motoru botları hangisi için trafik göndereceği konusunda karmaşa yaşar. Bu nedenle
canonical etiketi kullanılmalıdır.
SEO kapsamında
canonical URL’nin tanımı yapılırsa; arama motorlarının otoriter olarak görmesi istenen
URL denilebilir. Diğer bir deyişle,
canonical aslında web sitenize gelen ziyaretçilerin görmesini istediğiniz
URL’dir.
Yani
canonial etiketi kullanıldığında, birden fazla kopyası olan sayfanın ana
URL’si arama motorlarına tanımlanır ve arama sonuçlarında ziyaretçileriniz o sayfaya yönlendirilir.
-----------------------------
Canonical URL Neden Kullanılır?
Canonical URL, tekrarlanan içerik sorununu engellemek için kullanılan en pratik yöntemlerden biridir. Birden fazla bağlantınızda benzer içerikler varsa bunlardan birini ana içerik olarak belirleyerek
canonical URL kullanabilirsiniz.
Böylece kopya içerik konusunda arama motorlarından ceza almazsınız. Üstelik
canonical tag ile gösterdiğiniz ana içeriğinizin bulunduğu sayfanın değeri de artmış olur.
Eğer
Wordpress alt yapısı sunan bir web sitesi sahibiyseniz,
canonical TAG kullanmanıza gerek yoktur. Çünkü
Yoast eklentisi bu isteğinizi otomatik olarak uygular.
Eklentiyi indirdikten sonra ana içerik olarak tespit ettiğiniz sayfada
canonical URL oluşturabilirsiniz.
URL adreslerindeki tek bir karakter farkı bile arama motorlarında farklı sayfa olarak görülür. Bu sebeple aşağıdaki durumlarda
canonical kullanmanız önerilir:
- Sayfaların farklı adlarla belirtilen çeşitlerine sahip olmak
- Web sayfalarının “www” olan ve “www” olmayan çeşitlerine sahip olmak
- Aynı içerik sayfasını URL adresinin sonunda ” / ” ve ” / ” olmayan halleriyle kullanmak
- HTTP ve HTTPS içerikli benzer URL olduğunda kullanmak
- Site genelinde arama parametreleri için parametreli URL’ler kullanmak
- Web sitesindeki aynı içeriğin mobil arayüzden farklı URL’den ya da subdomain’den görüntülendiği varyasyonları kullanmak
- Aynı sayfa içeriklerine değişik etiket veya kategoriler aracılığı ile ulaşmak
- Bir web sayfası için AMP olmayan ve AMP’li varyasyonlar kullanmak
- URL’nin default sürümlerinde benzer içerikleri sunmak
- Benzer içerikleri hem büyük harf hem de küçük harflerle sunmak
Bunların dışında domainler arasında
duplicate content sorunları da ortaya çıkabilir. Eğer içeriğinizi paylaşmanız gerekiyorsa, içerikte kendinden referansı olan bir
canonical URL kullanmanız gerekir. Böylece domainler arasında bu etikete sahip standart sürümü belirleyebilirsiniz. Bu tür bir kullanım içeriğin arama motorlarında görünmesini engellemese de orijinal olan sayfanın önüne geçme riskini tamamen ortadan kaldırır.
-----------------------------
Canonical Etiket Nasıl Kullanılır?
Canonical, kelime anlamıyla “
ilgili” ya da “
en basite indirgeme” demektir.
Bu nedenle görünmesini istediğiniz en basit ve en önemli içerik sayfasını seçmeli ve
canonical URL kullanmalısınız. Arama motorlarına göre
canonical etiketleri, içerikler için sıralama sinyallerini iyileştirmek ve linkleri geliştirmek anlamındadır.
URL yönlendirmeleri için
301 kalıcı yöntemi de kullanılabilir ancak
canonical tag uygulamak çok daha kolaydır.
Canonical etiketi kullanımı konusunda çoklu etiketleme yapılmaması gerektiğine ve sayfalamalarda
canonicalization yapmamaya özen gösterilmelidir. Bunun yanı sıra
canonical tag kullanılırken, kodlamada yazım hatası yapılmamalıdır. Bu konuda yapılan en büyük hata genelde tam adres yazılmaması olur. Yanlış ve doğru kullanıma örnek vermek gerekirse şu şekilde gösterilebilir:
Doğru kullanım: <link rel=”canonical” href=”index.php”>
Yanlış kullanım: <link rel=”canonical” href=http://ornekwebsitesi.com/index.php”>
Canonical etiketi, bir web sitesi sayfasının
HTML kod alanında üst sırada bulunur.
Meta açıklama,
başlık etiketi ve robot etiketlerinin bulunduğu yer ile
canonical URL’nin eklendiği alan aynı yerdir.
Örnek bir web sitesi için
canonical etiketi kullanmak isterseniz, yazmanız gereken kod içeriği şu şekilde olmalıdır ve bu etiket aynı sayfa için belirtilecek tüm URL’lere yerleştirilmelidir:
Kod
<link rel=”canonical” href=”http://www.ornek.com/”/>
Yukarıda örnek olarak verilen etiket kullanımı
HTML sayfaları için geçerlidir. Eğer
PDF ya da farklı bir dosya türü için
canonical tag kullanmanız gerekirse,
HTTP Header Canonicalization uygulamasını yapmanız gerekir. Bunun için
HTTP protokolü ve numarasını en üst sıraya ekleyerek kullanmanız gereken kod sıralaması şu şekilde yazılır:
- HTTP/1.1 200 OK
- Content-Type: application/pdf
- Link: <http://www.ornekwebsitesi.com/deneme.html>; rel=”canonical”
-----------------------------
Canonical URL Kullanmanın Temel Kuralları
Canonical URL kullanmak temelde çok kolaydır. Uygulamanın birkaç farklı yolu bulunur. Ancak bu yollardan hangisi seçilirse seçilsin mutlaka hatırlanması gereken 8 temel kural bulunur. Eğer web siteniz içerisinde aynı içeriği kapsayan farklı bir bağlantı yolu olduğunu düşünüyorsanız,
canonical URL kullanmak için bu kuralları her daim hatırlamanızda fayda var.
1. Mutlak URL Kuralı
Canonical link kullanılırken, seçilen bağlantı ögesi dolaylı yollar içermemeli ve sade şekilde kullanılmalıdır. Bu konuda kullanılması gereken doğru ve yanlış yöntem aşağıdaki şekildedir:
- Doğru yöntem: <link rel=”canonical” href=”/example-page/” />
- Yanlış yöntem: <link rel=”canonical” href=https://examplesite.com/example-page/” />
2. Her Daim Küçük Harf Kuralı
Arama motorları büyük ve küçük harfli
URL’leri farklı
URL’ler olarak değerlendirdiği için
canonical tag kullanırken küçük harf içeren URL’leri tercih etmeniz önerilir. Bunun için sunucunuzdaki küçük harfli URL’leri tespit edin ve o sayfalara etiket verin.
3. Domain Sürümü Kuralı
Web siteniz için
SSL sertifikası aldıysanız ve sitenizde halen
SSL içermeyen
URL’ler yer alıyorsa arama motoru botları denetleme sırasında karışıklık yaşayabilir. Eğer web sitenizde SSL varsa,
canonical tag kullanırken URL’nin şu şekilde olmalıdır:
- <link rel=”canonical” href=”[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] />
4. Kendinden Referanslı Canonical URL Kuralı
Canonical etiketi kullanırken zorunlu kılınmasa da kendinden referanslı olanların kullanımı arama motorlarının ekstra tavsiyeleri arasındadır. Böylece hangi sayfanın dizine eklenmesini istiyorsanız, URL dizine eklenirken kendinden referanslı
canonical URL kullanmanız gereklidir.
5. Robots.txt Kullanımı Kuralı
Arama motoru botlarının taramasını istemediğiniz
URL adresleri için
robots.txt kullanabilirsiniz. Ancak
canonical URL kullanacaksanız, belirlediğiniz sayfaların
robots.txt dosyası tarafından engellenmediğinden emin olmanız gerekir. Aksi halde öne çıkarmak istediğiniz sayfayı görünüme açamazsınız.
6. Hreflang ve Canonical URL Kullanmama Kuralı
Bir web sayfasının coğrafi lokasyonu ile dilini belirlemek için hreflang etiketi kullanılır. Bu etiket kullanılırken, aynı dil için yoksa bile aynı dilde standart bir sayfa veya yedek dil belirlenmeli ve onun için
canonical kullanılmalıdır.
7. Birden Fazla Canonical URL Kullanmama Kuralı
Öne çıkarılması için belirlediğiniz web sayfanız için sadece bir adet
canonical URL kullanabilirsiniz. Eğer birden fazla sayfanız için
canonical etiket tanımlarsanız, arama motoru botları denetleme esnasında sayfalardan hiçbirini dikkate almaz.
8. Canonical URL’yi <body> Etiketi İçinde Kullanmama Kuralı
Belirlenen sayfa için canonical URL kullanmak isteniyor ise
rel=canonical tag’in bulunması gereken asıl yer
<head> etiketlerinin olduğu bölümdür. Eğer etiket sayfanın
<body> alanına eklenirse, arama motorları botları tarafından yok sayılır.