Alışveriş yapmak, film izlemek, oyun oynamak veya para göndermek… Günlük hayatımızdaki aktivitelerimizin neredeyse tümü için artık en çok uğradığımız yer belli: İnternet!
Mağazada gördüğümüz bir ürünü e-ticaret sitesindekilerle kıyaslıyor, sanal marketlerin indirim listelerini takip ediyor, rezervasyon yaptıracağımız bir oteli mutlaka sosyal medyada araştırıyoruz. Kutu açılış videoları izleyip kullanıcı yorumları okumak âdeta birer hobimiz hâlini aldı. Yani dijital alışkanlıklarımız sürekli değişip dönüşüyor. İşte We Are Social’ın geçtiğimiz ay yayımlanan Dijital 2024 Global raporu, bu dönüşümü rakamlarla ortaya koyuyor. Biz de bu yazımızda, 2024 Türkiye özel raporundaki çarpıcı verilere yer verdik.
Gelin şimdi Türkiye’deki internet davranışlarına ilişkin en son istatistiklere göz atalım.
Ne kadar süre çevrimiçiyiz?
2023 yılının ilk ayında Türkiye’deki internet kullanıcılarının sayısı 71,38 milyona ulaşmış durumda. Bu da toplam nüfusun yüzde 83,4’üne denk geliyor. Geçtiğimiz yılki rapor ile kıyaslarsak 1,3 milyonluk bir artış söz konusu. Öte yandan nüfusun yüzde 16,6'lık bir kesimi, yani 14,21 milyon kişi hiç internet kullanmıyor. Sosyal medya tarafında ise toplam nüfusun yüzde 73,1’ini temsil eden 62,55 milyon aktif kullanıcımız var.
İnternette geçirdiğimiz süre bir önceki yılın verilerine göre 36 dakika daha az. Artık günde ortalama 7 saat 24 dakikamızı internette harcıyoruz. Bu sürenin yüzde 39,2’si sosyal medyaya gidiyor. Totalde ise bir önceki yıla göre 5 dakika azaltarak toplamda 2 saat 54 dakikamızı burada harcıyoruz.
Hangi dijital araçları kullanıyoruz?
Parmaklarımızla arama yapmayı dijital asistanlara yeğliyoruz. Kullanıcılarımızın yalnızca yüzde 21,2’si haftalık olarak sesli asistan kullanıyor.
Kullanıcılarımızın yüzde 28,1’i aylık olarak Google lens gibi görüntü tanıma araçları kullanıyor. QR kod kullanmayı ise bir tık daha fazla seviyoruz. Mobil cihazlarından her ay QR kod kullananların sayısı toplam kullanıcıların yüzde 34,2’sine denk geliyor. Küresel kullanıcıların ise yüzde 44,6’sı aylık olarak QR kod kullanıyor.
Online çeviri araçlarıyla haşır neşiriz. İnternet kullanıcılarımızın yüzde 33,8’i bu araçları kullanıyor. Küresel kullanıcılara baktığımızda ise bu oran yüzde 28’lerde. Kim bilir, son aylarda büyük bir çıkış yakalayan Chat GBT’nin çoklu dilde çeviri özelliği bu oranı yükseltebilir. Bekleyip göreceğiz.
Daha çok nerelerde geziniyoruz?
Eğitici içerik izleyenlerin sayısında bir miktar azalma var. Haftalık olarak eğitim ve özel ders videoları tüketenlerin sayısı bir önceki yıl toplam kullanıcıların yüzde 62,7’sine eşit iken bu yıl yüzde 59,2’sine denk geliyor. Fakat bu oranla bile küresel listede 3. sıraya yerleşmişiz. Listenin başında Filipinler bulunurken, onu Güney Afrika takip ediyor.
Vlog izlemede hala biraz gerilerdeyiz. Toplam kullanıcılarımızın yüzde 20,7’si haftalık olarak Vlog tüketiyor. Dünya çapında ise vlog izleyenlerin sayısı küresel kullanıcıların yüzde 25,5’ine eşit.
Son aylarda Netflix’in üye kaybettiği haberleri sıkça kulağımıza geliyordu. Raporun sonuçları bu ihtimali güçlendiriyor. Buna göre hem dünyada hem de Türkiye’de çevrimiçi kanallardan dizi, film izleyenlerin sayısında düşüş var. Fakat yine de dizi keyfimizi elden bırakacak gibi durmuyoruz. Toplam kullanıcılarımızın yüzde 96,3’ü her ay streaming platformlarını ziyaret ediyor. Dünyada ise bu sayı, küresel kullanıcıların yüzde 90,9’una denk düşüyor.
Podcast tutkunları şaşıracak mı bilmiyoruz ama söyleyelim. Ülkemizdeki kullanıcıların yalnızca yüzde 16,3’ü haftalık olarak podcast dinliyor. Küresel kullanıcılarda ise bu oran yüzde 21’lerde.
Video oyunlarına düşkünlüğümüz de son sürat devam ediyor. Mevcut gamer sayımızla dünya sıralamasında 5.’yiz. Kullanıcılarımızın yüzde 92,3’ü çevrimiçi olarak oyun oynuyor. Her gün ortalama 1 saat 5 dakikamız oyun konsolu kullanarak harcanıyor.
Sosyal medyada en çok neden aktifiz?
Konu sosyal medya olunca merak edilenler de bir hayli fazla. Mesela en çok hangi amaçla çevrimiçi oluyoruz? Yüzde 47,1’imiz bir ürün veya marka hakkında bilgi almak için sosyal ağları kullanıyor. Diğer yandan influencer takibinde geçen yıl olduğu gibi oldukça gerideyiz. Yüzde 11,7 influencer takipçi oranıyla dünya sıralamasında sondan ikinciyiz. Listenin sonunda ise Rusya var.
Haber postları okumak için sosyal medyayı kullananların sayısı kaç sizce? İnternet kullanıcılarının yüzde 51’i. Yani kullanıcılarımızın yarısından fazlası sosyal medyayı haber kaynağı olarak kullanıyor. Yanlış haberlerin burada çok hızlı bir şekilde yayılabildiğini düşünürsek, edindiğimiz bilgilere temkinli yaklaşmakta fayda var.
Sosyal medyayı işle bağlantılı olarak kullananlarımız da var. Yüzde 37,5’imiz hesaplarında mesleki amaçlarla çevrimiçi oluyor.
Peki en çok hangi sosyal medya platformlarını kullanıyoruz dersiniz? Bir önceki yıl ile aynı. YouTube en çok kullandığımız online platform olurken, onu sırasıyla Instagram, Facebook, TikTok, Twitter, Facebook Messenger, Snapchat ve LinkedIn takip ediyor.
Alıntı..