28 Mayıs 2023, 16:48 | #1 |
Alternatör Diyot Kontrolü Nasıl Yapılır? Diyot Arızası ve Kontrolleri
ALTERNATÖR DİYOT ARIZASI KONTROLÜ
Alternatörde, statör sargılarında üretilen alternatif akımı (AC), doğru akıma (DC) dönüştüren diyotların arızalı olup olmadıkları, seri lamba ile veya avometre (multimetre) ile kontrol edilecektir. Öncelikle bakınız: Alternatörde Diyot Nedir? Ne İşe Yarar? Nasıl Çalışır? Diyot arıza kontrolünde, bir adet valeo alternatör ve bir adet bosch marka alternatör kullanılacaktır. Valeo marka alternatör tamamen sökülecek, sargıları kopartılacak ve detaylı olarak elektriksel kontrolleri yapılacaktır. Volkswagen-Audi grubunda kullanılan Bosch marka alternatör ise, alternatör sökülüp parçalanmadan, yani alternatöre hiç bir zarar vermeden kontrol edilecektir. Valeo alternatörde: regülatör ve fırça takımı, diyot tablası, 3 adet statör sargısı çıkış ucu, 6 adet diyot (3 negatif ve 3 pozitif), gövde, rotor ve statör parçaları bulunur. Bosch alternatörde: regülatör ve fırça takımı, diyot tablası, 6 adet statör sargısı çıkış ucu, 12 adet diyot (6 negatif ve 6 pozitif), gövde, rotor ve statör parçaları bulunur. (Bkz: Alternatör Nedir? Yapısı-Parçaları-Görevleri) 3 sargı ucuna sahip valeo alternatörde; 3 adet pozitif diyot, diyot tablasında bulunur, burada doğrulttuğu elektrik akımını + pozitif olarak B+ çıkış ucundan aküye iletir. 3 adet negatif diyot ise alternatör gövdesinde bulunur, doğrulttuğu elektrik akımını, çıkış ucundan eksi (-) olarak alternatör gövdesine, yani şasiye verir. Alternatördeki negatif ve pozitif diyotlar ayrı ayrı kontrol edilecek, yapılan işlemler adım adım açıklanacak ve resimli anlatımla gösterilecektir. Seri lamba, bir akü, 2 adet maşalı kablo ve bir adet lambadan oluşan basit bir devredir. Oto elektrikte en pratik arıza bulma gereçlerinden biridir. Bir elektrik hattından elektrik geçip geçmediğini, bir noktada elektrik akımının olup olmadığını, kopukluk veya iletkenlik olup olmadığını, elektrik akımının yönünü (+ veya -) belirlemeye yarar. Lambanın yanması veya yanmaması, yapılan kontrolün sonucunun kolayca görülmesini sağlar. DİYOTLARIN ELEKTRİKSEL KONTROLLERİ SERİ LAMBA İLE DİYOT KONTROLÜ İlk uygulamada valeo alternatör tamamen sökülür, statör sargı uçlarının diyotlara lehimlenen kısımları koparılır, diyot tablası çıkarılır ve detaylı olarak kontroller yapılır. Uygulamanın devamında, daha pratik olarak, alternatöre zarar vermeden, örneğin müşterinin alternatörü kontrol edilirken, aşağıda bosch alternatörde gösterilen, sökmeden yapılan kontroller uygulanır. Valeo alternatörün sökülerek kontrol edilmesi: Pozitif Diyotların Seri Lamba İle Kontrolü Adım 1: Artı (kırmızı) maşayı, pozitif diyotun girişine, yani stator sargısının çıkış ucuna bağlarız; eksi maşayı ise alternatörün B+ Çıkış ucuna bağlarız. DİYOT SAĞLAMSA LAMBA YANAR. LAMBA YANMAZSA DİYOT KOPMUŞTUR. Bu test diğer tüm diyotlar için tekrarlanır. |
|
|
Şu anda bu konuyu görüntüleyen etkin kullanıcılar: 1 (0 üye ve 1 ziyaretçi) | |
|
|