25 Nisan 2022, 23:15 | #1 |
E-ticaret pazaryerlerinin tekelleşmesini ve haksız rekabeti engelleyen yeni düzenleme yolda
E-ticaret pazaryerlerinin güçlerini kullanarak haksız rekabete yol açan uygulamalarına kısıtlamalar getiriliyor. Tekelleşmenin önlemesi için indirim ve reklam kısıtlamaları geliyor.
E-ticaret pazaryerlerinin çığ gibi büyümesiyle birlikte, müşterileri ve satıcıları etkileyen çeşitli sorunlar ortaya çıkmaya başladı. Ticaret Bakanlığı, e-ticaret pazaryeri sektörünün dengeli büyümesi ve haksız rekabetin önlenmesi için kolları sıvadı. Bakanlığın konuyla ilgili yeni düzenlemesinin detayları ortaya çıktı. Trendyol, Hepsiburada, n11, Amazon gibi platformlar, doğrudan kendisi satış yaptığı gibi üçüncü taraf satıcılara da ev sahipliği yapıyor. Diğer satıcılara ev sahipliği yapan platformlar “e-ticaret pazaryeri” olarak adlandırılıyor. Ticaret Bakanlığı’nın üzerinde çalıştığı düzenlemede e-ticaret pazaryerlerinin hem müşterileri hem de hem de satıcıları ilgilendiren rekabeti engelleyici uygulamalarına çeki düzen getiriliyor. Düzenleme üzerindeki çalışmalarda sona gelindi ancak düzenlemenin ne zaman yürürlüğe gireceği bilinmiyor. Reklam ve indirimlere kısıtlama Tekelleşmenin önüne geçilmesi için e-ticaret pazaryerlerinin reklam harcamalarına kısıtlama getiriliyor. Önceki yılın net işlem hacminin 30 milyar TL’nin altındaysa, işlem hacminin binde 15’inden fazla reklam harcamasına izin verilmeyecek. İşlem hacmi 30-60 milyar TL arasındaysa 30 milyar TL’ye kadarki binde 15’e ek olarak, 30 milyarın aşan kısmın binde 10’una kadar, 60 milyarı aşan kısmın ise binde 5’ine kadar reklam harcamasına izin verilecek. İndirim miktarlarına da kısıtlama getirilecek. Büyük e-ticaret pazaryerlerinin, çok büyük indirimler yaparak küçük platformları saf dışı bırakması engellenmeye çalışılacak. İndirim kısıtlamasına uymayan platformlara, sınırı aşan tutarın 10 katı kadar para cezası verilecek. Veriler haksız şekilde kullanılamayacak Günümüzde e-ticaret pazaryerleri, satıcıların sipariş verilerini kullanarak haksız rekabete yol açabiliyor. Örneğin satıcıların satış verilerini detaylı bir şekilde inceleyerek kendi sattığı ürünler için çeşitli stratejiler oluşturabiliyor. Verilerin bu gibi durumlarda kullanılması yasaklanıyor. Satıcının verilerini rekabette kullanan platforma net satışının yüzde 10'u kadar para cezası verilecek. |
|
|
Şu anda bu konuyu görüntüleyen etkin kullanıcılar: 1 (0 üye ve 1 ziyaretçi) | |
|
|