IRCForumu.ORG   çatla net
Goygoy


Ağaç Şeklinde Aç1Beğeni
  • 1 Post By eXaLaNCe

 
 
Seçenekler Stil
Alt 28 Mayıs 2023, 17:15   #1
EylulSohbet.Net
eXaLaNCe - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

Standart Vites Kutusu (Şanzıman) Nedir? Vites Kutusu Çeşitleri Nelerdir?

Vites Kutusu (Şanzıman) Nedir?
Vites kutusu (şanzıman); hız ve tork değiştirici bir dişli kutusudur. Motorda üretilen güç iki temel parametre içerir; bunlar devir sayısı (hız) ve torktur (döndürme kuvveti). Vites kutuları farklı dişli oranları oluşturarak, sürüş şartlarına çıkış torkunu azaltır veya çoğaltır, bunu yaparken aynı oranda hızı çoğaltır veya azaltır. Kısaca; motor torkunu ve hızını değiştirerek diferansiyel kutusuna aktaran dişli kutusuna vites kutusu denir. Vites kutularına; şanzıman veya transmisyon da denmektedir.

Vites Kutusunun Görevleri Nelerdir?
*Motorda üretilen tork miktarını değiştirmek. Tork miktarını arttırarak bir yokuşu çıkmayı veya ağrır yük taşımayı kolaylaştırmak, aracın kalkış yapabilmesini sağlamak.
*Motorda üretilen devir hızın miktarını değiştirmek. Hız miktarını arttırarak, düşük motor devirlerinde de aracın yüksek hızlara çıkabilmesini sağlamak. Hız miktarını azaltarak düşük hızlarda sürüşü (şehir içi, dur-kalk sürüşü).
*Boş vites imkanı. Motor ve aktarma organları arasındaki ilişkiyi debriyaj pedalına basmadan keser. Motorun yüke binmeden (boşta) çalışmasına imkan verir.
*Geri vites. Aktarılan dönüş hareketinin yönünü değiştirerek, aracın geriye hareket etmesini sağlar.

Şanzıman olmasaydı, duran bir aracı harekete geçirmek mümkün olmazdı. Vites kutusu olmasaydı, kalkışta araç 4. Vitesteki gibi kalkardır (dişli oranı 1:1), bu durumda araç stop ederdi, bir dizel otomobil stop etmeden düz yolda kalkış yapabilse bile, araç çok hızlı hareket ederdi ve hızı azaltarak kullanmak mümkün olmazdı. Bunun 20 tonluk bir kamyondaki durumu veya dik bir yokuştaki kalkış durumu göz önüne alınırsa, durum daha iyi anlaşılır. Vites kutusu araç 1. Vitesteyken motor torkunu 3-4 kat arttırır, yani motorun maksimum torku 200 Nm ise, 1. Viteste bu 600Nm’ye yükselir. Diferansiyel de torku 3 kat arttırır ve diferansiyel çıkış torku 1800Nm’ye çıkar. Bu tork 900Nm olarak iki tekere dağıtılır. Araçtan alınabilecek maksimum tork (çekiş kuvveti) miktarını vites kutusu 1. Vites kademesi belirler.

Aracın maksimum hızını da vites kutusu dişli oranları belirler. Bir aracın son hızı, o aracın vites kutusunun son kademesinin (5. Vites-6.vites) dişli oranına göre değişir. Buna diferansiyeldeki son dişli oranı da eklenerek, bir aracın çıkabileceği son hız belirlenmiş olur.
hisseyab bunu beğendi.
 


Şu anda bu konuyu görüntüleyen etkin kullanıcılar: 1 (0 üye ve 1 ziyaretçi)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB kodu Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Kapalı



Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 09:01.